Post by Joyce Clay on Nov 14, 2014 15:51:28 GMT
Joyce was niet zo zenuwachtig. Ze zag er knap uit en ze hoopte dat er veel kinderen kwamen opdagen. Anders had je er geen bal aan. Ze nam haar tas. Er zaten balletspullen in. Want ze zouden met ballet beginnen. Dat was niet makkelijk, maar je moest eerst de basis kunnen leggen. Joyce ging dit weekend ballet geven en volgend weekend zou ze er iets moeilijker bij doen. Op spitsen staan. Dat leek heel makkelijk, maar dat was het niet! Joyce zelf vond het moeilijk toen ze het pas leerde. Nu was het makkelijk.
Ze had de leerlingen een mailtje gestuurd:
Beste leerlingen,
Je neemt morgen en zondag best je balletkleren mee.
We gaan met basisbegrippen beginnen:
-Pliés
-Relevé
-Port de bras
-Crambé
-Tendu/Tendu's
-Rond de jambe
-Richtingen in de ruimte, en avant, en arrière, à la seconde, effacée, croisé, écarté
-Fondue
-Passé
-Sur le cou de pied
-Frappé
-Serré
-Développé
-Arabesque
-Arabesque penchée
-Atitude
-Arand battement
-Pied à la main
-Spagat
temps lié
pas de basque
balancé,glissade
changement
chassé
pas de chat
contretemps
pas de bourrée
échappé
jeté
assemblé
pirouette
fouetté
piqué
déboulé
cabriole
couru
grand jeté
Plié
Ik hoop dat we er een fijne les van kunnen maken!
Tot morgen!,
Mevrouw J. Clay
Nu kwam Joyce aan. Ze zaal zag er weer goed uit! Joyce zette haar tas neer en kleedde zich om. Ze zag in de verte een leerling of drie komen. Snel bond Joyce haar touwtje vast. Ze keek naar haar buik. Die was superstrak, ze was heel mager. Vroeger nog magerder en noemden sommige haar anorexiakind. Nu was ze nog steeds mager, maar hopelijk zei niemand er wat van. Haar benen waren ook best dun.
Toen zowat iedereen er was, begon Joyce aan haar uitleg. "Welkom allemaal bij de eerste les dansen!", begon ze. "Ik ben Joyce Clay. Jullie dansleerkracht. Ik ben eenentwintig jaar en ik leef voor dansen. Jullie hebben een maand om te denken of dansen echt iets voor jullie is. Ik hoop natuurlijk dat jullie allemaal blijven. Vandaag beginnen we met de basisbergippen zoals in de mail stond. Hoe kan je anders een goede danser of danseres worden? Dus vorm allemaal een lijn en dan gaan we opwarmen!", zei Joyce. Ze begon er meteen aan. "Zet de armen in de zij en spring vijf keer op en neer.", Joyce deed het voor en toen ging ze zitten. "We gaan zitten en strekken de benen en neem je tenen dan vast. Acht tellen! En dat de andere kant, ook acht tellen! Dan doen we de split of spagaat!", Joyce deed de split in één vloeiende beweging. "Blijf ook zo acht tellen zitten!", zei Joyce en stond toen recht. Ze had gekeken in spiegels hoe haar leerlingen het deden. "Jullie doen al aardig je best.", zei Joyce. Soms had ze ook gelach gehoord. Want voor sommigen was dansen niets waarschijnlijk. "Doe het nog maar eens even!", zei Joyce en keek toe. "De spagaat is moeilijk in het begin, maar naargelang jullie je best doen zal het beter gaan!", zei Joyce.
Ze had de leerlingen een mailtje gestuurd:
Beste leerlingen,
Je neemt morgen en zondag best je balletkleren mee.
We gaan met basisbegrippen beginnen:
-Pliés
-Relevé
-Port de bras
-Crambé
-Tendu/Tendu's
-Rond de jambe
-Richtingen in de ruimte, en avant, en arrière, à la seconde, effacée, croisé, écarté
-Fondue
-Passé
-Sur le cou de pied
-Frappé
-Serré
-Développé
-Arabesque
-Arabesque penchée
-Atitude
-Arand battement
-Pied à la main
-Spagat
temps lié
pas de basque
balancé,glissade
changement
chassé
pas de chat
contretemps
pas de bourrée
échappé
jeté
assemblé
pirouette
fouetté
piqué
déboulé
cabriole
couru
grand jeté
Plié
Ik hoop dat we er een fijne les van kunnen maken!
Tot morgen!,
Mevrouw J. Clay
Nu kwam Joyce aan. Ze zaal zag er weer goed uit! Joyce zette haar tas neer en kleedde zich om. Ze zag in de verte een leerling of drie komen. Snel bond Joyce haar touwtje vast. Ze keek naar haar buik. Die was superstrak, ze was heel mager. Vroeger nog magerder en noemden sommige haar anorexiakind. Nu was ze nog steeds mager, maar hopelijk zei niemand er wat van. Haar benen waren ook best dun.
Toen zowat iedereen er was, begon Joyce aan haar uitleg. "Welkom allemaal bij de eerste les dansen!", begon ze. "Ik ben Joyce Clay. Jullie dansleerkracht. Ik ben eenentwintig jaar en ik leef voor dansen. Jullie hebben een maand om te denken of dansen echt iets voor jullie is. Ik hoop natuurlijk dat jullie allemaal blijven. Vandaag beginnen we met de basisbergippen zoals in de mail stond. Hoe kan je anders een goede danser of danseres worden? Dus vorm allemaal een lijn en dan gaan we opwarmen!", zei Joyce. Ze begon er meteen aan. "Zet de armen in de zij en spring vijf keer op en neer.", Joyce deed het voor en toen ging ze zitten. "We gaan zitten en strekken de benen en neem je tenen dan vast. Acht tellen! En dat de andere kant, ook acht tellen! Dan doen we de split of spagaat!", Joyce deed de split in één vloeiende beweging. "Blijf ook zo acht tellen zitten!", zei Joyce en stond toen recht. Ze had gekeken in spiegels hoe haar leerlingen het deden. "Jullie doen al aardig je best.", zei Joyce. Soms had ze ook gelach gehoord. Want voor sommigen was dansen niets waarschijnlijk. "Doe het nog maar eens even!", zei Joyce en keek toe. "De spagaat is moeilijk in het begin, maar naargelang jullie je best doen zal het beter gaan!", zei Joyce.